Κατά τη γνώμη μου τα ιστορικά τεκμήρια είτε αυτά είναι γραπτές πηγές είτε μνημονικοί χώροι δεν πρέπει να καταστρέφονται ή να αλλάζουν συμβολισμό, διότι πρέπει η κάθε κοινωνία να γνωρίζει και να εξερευνά και τις πιο σκοτεινές πλευρές του παρελθόντος με σκοπό φυσικά να απόκτηση αυτογνωσία για ξεπεράσει το οποίο τραύμα έχει προκύψει .Σε περίπτωση...
ΙΣΤΟΡΙΑ
ΜΝΗΜΟΝΙΚΟΙ ΝΟΜΟΙ
Από την στιγμή συγκρότησης των εθνών -κρατών τον 19ο αιώνα το παρελθόν υπήρξε βασικό συστατικό στοιχείο της ανερχόμενης εθνικής ταυτότητας. Η ενιαία εθνική αφήγηση, αποτέλεσε τη βάση για την διαμόρφωση της εθνικής ταυτότητας. Τα τελευταία χρόνια αυτή η αφήγηση αμφισβητείτε επανερνηεύται, ή αντικαθιστάτε με νέα. Η μνήμη έχει κεντρικό ρόλο αυτή την...
ΥΠΕΥΘΥΝΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
Η ιστορία είναι μια αέναη διαδικασία όπου οι άνθρωποι προσπαθούν να κατανοήσουν το παρελθόν και τις πολλές ερμηνείες του. Όλοι ασχολούνται, ιστορικοί και απλοί άνθρωποι είναι εύκολο να υπάρξουν παρερμηνείες και διενέξεις στο δημόσιο χώρο. Η διαφορά των επαγγελματιών ιστορικών με τους υπόλοιπους που παράγουν ή ασχολούνται με την ιστορία είναι ότι...
ΚΑΤΑΧΡΗΣΗ ΤΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ
Η πολιτικοποίηση της ιστορίας ερμηνεύεται ως η προσπάθεια χρησιμοποίηση της για την διαμόρφωση μιας εθνικής συνείδησης χωρίς να ταυτίζεται με το παρελθόν. Η κρατικά υποστηριζόμενη ιστορία (State sponsored history)ή αλλιώς επίσημη ιστορία, είναι η κατασκευή της εθνικής ιστορίας και της δημόσιας μνήμης από το επίσημο κράτος. Όπως αναφέρει και ο Κ.Β...
Από τις παραπάνω δυο έρευνες διαπιστώσαμε ένα μεγάλο πρόβλημα που αφορά την διδασκαλία της ιστορίας. Ένα από τα βασικότερα εργαλεία ειδικότερα για τις σχολικές μονάδες στην διδασκαλία της ιστορίας, εκτός από το εκπαιδευτικό προσωπικό, είναι τα σχολικά εγχειρίδια. Οι Αμερικανοί αποδίδουν μεγάλη πίστη στα σχολικά βιβλία ως μέσο για την κατανόηση της...
Συμπεράσματα
Λαμβάνοντας υπόψη τα παραπάνω και για να κατανοήσουμε καλύτερα αυτή τη δυσλειτουργία στο εκπαιδευτικό σύστημα της χώρας που αφορά κυρίως την διδασκαλία της ιστορίας ,πρέπει να επιχειρήσουμε μια ιστορική αναδρομή .Να σημειώσουμε ότι αυτό δεν είναι καινούργιο. Πριν από έναν αιώνα, οι εθνικοί εκδότες σχολικών βιβλίων δημιούργησαν δύο πολύ διαφορετικές...
Ο ρόλος των Εκπαιδευτικών
Τα παραπάνω περιστατικά μπορούν να χρησιμεύσουν ως ένα ακόμη παράδειγμα για το γιατί οι κοινωνικές σπουδές - και ιδίως η ιστορία - είναι ένα τόσο δύσκολο θέμα που πρέπει να διδάξουν, τουλάχιστον μέσω βιβλίων οι εκπαιδευτικοί. Τα θέματα της είναι εγγενώς υποκειμενικά, αδύνατον να διασταυρωθούν σε παραγράφους γεμάτες με γεγονότα και αριθμούς μόνο....
Η δεύτερη ερευνά πραγματοποιήθηκε από το τηλεοπτικό δίκτυο CBS News. Στο πλαίσιο έρευνας διάρκειας δύο μηνών σχετικά με τον τρόπο διδασκαλίας της μαύρης ιστορίας στις ΗΠΑ, το CBS News ασχολήθηκε στα πρότυπα κοινωνικών σπουδών και στις 50 Πολιτείες και στην περιφέρεια της Κολούμπια. Η ανάλυση αποκάλυψε προβληματικά μαθήματα, διαφορετικές ερμηνείες...
Παραπάνω διαπιστώσαμε ότι ο Εμφύλιος πόλεμος στην Αμερική εξακολουθεί να παίζει καθοριστικό ρολό στην διαμόρφωση της συλλογικής μνήμης των αμερικανών. Ένα από τα βασικότερα ζητήματα του εμφυλίου για την αμερικανική κοινωνία ήταν και εξακολουθεί να είναι ο ρόλος της Δουλείας σε αυτόν τον πόλεμο. Μέσα σε αυτό το πλαίσιο θα παρουσιάσουμε δυο έρευνες...
Στις ΗΠΑ υπάρχει μια γενικότερη μυθοποίηση του εμφύλιου πόλεμου, ξεκινώντας από την απόσχιση. Σύμφωνα με τον James W. Loewen, δημοσκοπήσεις δείχνουν ότι το 55 έως το 75 τοις εκατό των εκπαιδευτικών - ανεξαρτήτως περιοχής ή φυλής - παραπέμπει στα δικαιώματα των κρατών ως τον βασικό λόγο απόσχισης των νότιων κρατών. Τα συμπεράσματα αυτά...
Αυτός είναι ένας δικτυακός τόπος με υποστηρικτικό υλικό για το μάθημα της ιστορίαςτης β' γυμνασίου.Ιστολόγιο του Παναγιώτη Παναγιωτάρα εκπαιδευτικού άποφοιτου Ε.Α.Π.
Με τον όρο Ιστορία εννοείται η συστηματική μελέτη του παρελθόντος εστιασμένη κυρίως στην ανθρώπινη, δραστηριότητα έως την παρούσα εποχή.[1] Η ιστορία μελετά κυρίως γραπτές πηγές που μας δίνουν πληροφορίες για το παρελθόν ενώ ως προϊστορία αναφέρεται η εποχή για την οποία δεν έχουμε γραπτές πηγές ή που αυτές δεν μας είναι κατανοητές. Η μελέτη των γεγονότων περιλαμβάνει την καταγραφή τους, αλλά και τα αίτια που οδήγησαν σε αυτά, όπως και τους γενικούς νόμους της ιστορικής εξέλιξης.Η ιστορία δεν αποτελεί απλή αφήγηση τετελεσμένων γεγονότων, αλλά προσπάθεια αναδόμησης και ερμηνείας του παρελθόντος, με στόχο συνήθως την ερμηνεία του παρόντος και την πρόβλεψη του μέλλοντος.[2] Ως εξελισσόμενη επιστήμη υφίσταται διαρκείς αλλαγές και μετασχηματισμούς, παράγοντας διαφορετικές ιστοριογραφικές προσεγγίσεις.