ΣΧΟΛΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ

2020-06-18

Στη συνέχεια της προσπάθειας μας να κατανοήσουμε καλύτερα τα γεγονότα που λαμβάνουν χώρα στις ΗΠΑ το τελευταίο καιρό θα γίνει μια προσπάθεια να προσεγγίσουμε ένα άλλο ευαίσθητο θέμα που έχει να κάνει με την σχολική ιστορία και με τον τρόπο που διδάσκεται στις ΗΠΑ. Νομίζω και αυτό το θέμα έχει παίξει καθοριστικό ρόλο στον τρόπο με τον οποίο οι αμερικανοί  έχουν διαμόρφωση αυτή την τόσο διχαστική συλλογική μνήμη που αφορά τις φυλετικές σχέσεις μεταξύ των κοινοτήτων στις ΗΠΑ. Η σχολική Ιστορία κινείται ανάμεσα στην ακαδημαϊκή και τη δημόσια Ιστορία. Σε γενικές γραμμές, παρακολουθεί τις προόδους της ιστοριογραφίας και ανανεώνεται περιοδικά ενσωματώνοντας όσα από τα νέα ευρήματα και τα νέα εξηγητικά σχήματα γίνονται ευρύτερα αποδεκτά στο πεδίο της ακαδημαϊκής Ιστορίας. Ταυτόχρονα, όμως, είναι αναγκασμένη να προσαρμόζεται στα κρατικά αναλυτικά προγράμματα, τα οποία τείνουν να αποτυπώνουν είτε στενά την επίσημη κρατική ιδεολογία, είτε ευρύτερα τις κυρίαρχες παραδοχές μιας κοινωνίας για το παρελθόν της. Συνεπώς, ο φυσικός χώρος της σχολικής Ιστορίας είναι εκείνη η ασαφής και αενάως μεταβαλλόμενη επικράτεια, στην οποία οι δύο διανοητικές πρακτικές (η ακαδημαϊκή και η δημόσια Ιστορία) συναντώνται, διεισδύουν η μία στην άλλη, αλληλεπιδρούν και συναλλάσσονται. Υπ' αυτήν την οπτική, η σχολική ιστορία θα μπορούσε να ιδωθεί ως η επίσημη δημόσια Ιστορία. Το μάθημα της Ιστορίας αποτελεί το μέσο με το οποίο μπορεί κάθε κρατική εξουσία να εξυπηρετήσει συγκεκριμένους ιδεολογικούς - πολιτικούς στόχους. Θεωρείται το καταλληλότερο μέσο όπου τα σύγχρονα εθνικά -κράτη μπορούν να ενισχύσουν και να διαδώσουν την κυρίαρχη εθνική αφήγηση που θα διαμορφώσει την εθνική συνείδηση και την εθνική ταυτότητα.

Παναγιωτάρας Παναγιώτης  - Ιστορικό blog
Διατηρούνται όλα τα δικαιώματα 2020
Υλοποιήθηκε από τη Webnode Cookies
Δημιουργήστε δωρεάν ιστοσελίδα! Αυτή η ιστοσελίδα δημιουργήθηκε με τη Webnode. Δημιουργήστε τη δική σας δωρεάν σήμερα! Ξεκινήστε